- Pe fondul creÈterii accelerate a preÈurilor, românii încep sÄ-Èi schimbe comportamentele financiare, relevÄ studiul âMoney Mattersâ, realizat anual de Erste Group
- Cercetarea aratÄ cÄ 77% dintre cei intervievaÈi au decis sÄ punÄ bani deoparte pentru zile negre, în creÈtere acceleratÄ faÈÄ de anul trecut
- 64% dintre români declarÄ cÄ au fost afectaÈi de inflaÈie Èi 38% cred cÄ situaÈia lor financiarÄ s-a deteriorat în ultimul an, dublu faÈÄ de 2019
BucureÈti, 19 septembrie 2022 â Românii Èi-au adaptat comportamentele financiare în contextul creÈterii accelerate a inflaÈiei, a preÈurilor Èi a tarifelor la utilitÄÈi din ultimele luni, aratÄ studiul âMoney Mattersâ 2022, realizat de Erste Group.
Datele cercetÄrii relevÄ cÄ 77% dintre intervievaÈi strâng bani, în prezent, pentru potenÈiale urgenÈe Èi cheltuieli neprevÄzute, în timp ce 74% economisesc pentru a avea o rezervÄ de bani pentru sine sau pentru familie, ambele motive în creÈtere cu 8 puncte procentuale faÈÄ de anul trecut.
Cel mai mare avans în rândul motivelor pentru care românii pun bani deoparte îl are însÄ dorinÈa de a investi în educaÈie Èi pregÄtire profesionalÄ, 25% indicând aceastÄ schimbare de mentalitate, cu 9% mai mult decât în 2021.
âSchimbarea a fost mereu o constantÄ Ã®n viaÈa noastrÄ, a românilor, mai ales în ultimii 30 de ani. Fie cÄ vorbim de schimbarea de regim din â89, tranziÈia spre economia de piaÈÄ, aderarea la structurile euro-atlantice, criza financiarÄ, pandemia, rÄzboiul de la graniÈe, schimbÄrile ne-au marcat permanent existenÈa. Èi ne-au insuflat o capacitate extraordinarÄ de rezilienÈÄ Èi adaptare. De-a lungul acestor ani, cel mai important imbold s-a dovedit a fi încrederea cÄ putem merge înainte, cÄ putem avea o viaÈÄ mai bunÄ indiferent de provocÄri. Am învÄÈat cu toÈii, pe parcurs, cÄ ai nevoie întodeauna de un partener â personal, profesional sau financiar. Angajamentul nostru este cÄ vom fi partenerul românilor Èi pentru schimbÄrile pe care vor sÄ le facÄ Ã®n viaÈa lor în contextul noilor realitÄÈi geopolitice, economice Èi socialeâ, a declarat IonuÈ Stanimir, Director Marketing & Comunicare, BCR.
Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group Èi a vizat ÈÄrile din Europa CentralÄ Èi de Est â Austria, Ungaria, CroaÈia, Cehia, Slovacia, România Èi Serbia. Cercetarea a avut loc în lunile iunie Èi iulie 2022, pe un eÈantion de 507 de persoane, reprezentativ la nivelul populaÈiei bancabile, cu vârsta de peste 15 ani.
Datele studiului au mai scos în evidenÈÄ faptul cÄ:
- Românii economisesc, în medie, 351 lei pe lunÄ, cu 42 de lei mai mult decât în 2021;
- Doar 33% pun bani deoparte pentru bÄtrâneÈe;
- 64% dintre români declarÄ cÄ au fost afectaÈi de inflaÈie, iar 38% cred cÄ situaÈia lor financiarÄ s-a deteriorat în ultimul an, dublu faÈÄ de 2019;
- 48% se bazeazÄ pe familia lor Èi prieteni aunci când vor sfaturi despre economii Èi investiÈii, iar 19% chiar pe informaÈiile din Social Media;
- 61% dintre respondenÈi considerÄ cÄ educaÈia financiarÄ intrÄ Ã®n atribuÈiile Ècolii Èi ale altor instuÈii de învÄÈÄmânt, 56% cred cÄ este responsabilitatea pÄrinÈilor Èi a familiei, iar 45% o plaseazÄ asupra bÄncilor Èi altor instituÈii financiare.
Din 2016, BCR, prin Ècoala de Bani, a oferit cursuri de educaÈie financiarÄ pentru mai bine de 500.000 de români, din care 50.000 în primele Èase luni ale acestui an. Ãn ultimul an, BCR a promovat intens campanii de informare Èi educaÈie, în dauna celor comerciale, urmârind sÄ ofere românilor idei Èi resurse practice pentru contextul dificil al momentului.
Ultima campanie a fost lansatÄ Ã®n septembrie 2022 Èi îi invitÄ pe români sÄ reflecte care sunt schimbÄrile de care au nevoie pentru a face face faÈÄ, la rândul lor, schimbÄrilor din jur. Èi, mai ales, ce pot face bine din punct de vedere financiar, pe termen scurt sau lung, alÄturi de un partener de încredere.
Printre cele mai importante sfaturi sunt:
- Regula 50/30/20 â principala regulÄ de împÄrÈire corectÄ a bugetului: 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorinÈe Èi 20% pentru economii Èi investiÈii;
- Ãntâi eu â plÄteÈte-te pe tine prima datÄ. EconomiseÈte întâi, cheltuie dupÄ din ce a rÄmas;
- 24H â amânÄ achiziÈia unui lucru cel puÈin 24 de ore pentru a te asigura cÄ ai nevoie de el;
- FÄ-Èi fondul de urgenÈÄ â fÄ-Èi un fond de rezervÄ, unde trebuie strânse între 3-6 salarii lunare;
- Ia în calcul Factorul Latte â o radiografie a costului mare dat de cheltuielile mici, repetitive: o cafea, un pachet de ÈigÄri, o cursÄ de taxi sau de Uber, o trotinetÄ electricÄ;
- Cere sfatul specialiÈtilor â o regulÄ de o aplicat în toate domeniile din viaÈa noastrÄ: de la finanÈe, la medicinÄ, la construcÈii, pânÄ la educaÈie financiarÄ, dacÄ nu vrem sÄ pierdem bani;
- Asigurarea de viaÈÄ â pentru câÈiva lei pe lunÄ, îÈi poate acoperi, la necaz, sÄnÄtatea, veniturile sau pierderea jobului;
- Nu te îndatora mai mult de 50% din venituri â gradul optim de îndatorare este între 30% Èi 50% din venituri, indiferent de originea împrumuturilor â bancÄ, prieteni sau din alte surse;
- AnalizeazÄ bine dacÄ eÈti pregÄtit pentru un credit â recomandÄm oamenilor chiar câteva luni de antrenament (6-12 luni), în care sÄ observe cum aratÄ viaÈa lor fÄrÄ banii de ratÄ dispÄruÈi din peisaj;
- ProtejeazÄ-te de inflaÈie Èi optimizeazÄ-Èi cheltuielile:
- PlÄteÈte-Èi taxele la stat în perioadele de reduceri de la începutul anului. Vei putea economisi pânÄ la 10% din valoarea lor;
- PlÄteÈte-Èi facturile la timp pentru a evita strângerea penalitÄÈilor. Ètim, poate fi dificil uneori, dar, în cele din urmÄ, tot vei fi nevoit s-o faci, însÄ vei pierde destul de mulÈi lei;
- Nu te grÄbi la prima ofertÄ atunci când îÈi doreÈti sÄ achiziÈionezi electrocasnice sau electronice noi. UrmÄreÈte produsul, comparÄ preÈurile, aÈteaptÄ reducerile, vei face garantat reduceri substanÈiale la astfel de achiziÈii;
- UtilizeazÄ becuri LED în casÄ. DeÈi mai scumpe, Èin mai mult Èi pot economisi pânÄ 90% din energia electricÄ consumatÄ pentru iluminat Èi pânÄ la 15-20% din facturÄ;
- Ãnchide apa atunci când nu o foloseÈti efectiv, inclusiv între reprizele de spÄlat pe mâini, dinÈi, bÄrbierit, corp, vase. Doar aÈa vei face economii de pânÄ la 6 litri pe minut;
- MonteazÄ contoare la apÄ Èi robineÈi la calorifere. S-a dus vremea pauÈalului Èi fiecare ar trebui sÄ plÄteascÄ atât cât consumÄ. Iar orice reducere de consum chiar poate conta;
- ReanalizeazÄ-Èi abonamentele la cablu, internet, telefonie Èi platforme de streaming Vei economisi destul de mult printr-o optimizare a pachetelor versus nevoi reale;
- RezervÄ-Èi vacanÈele din timp, cu 6-8 luni înainte. Cu âearly-bookingâ, este deja Ètiut cÄ vei putea obÈine pânÄ la 40% discount din costul unui sejur, în ÈarÄ sau afarÄ;
- FoloseÈte transportul public, în dauna maÈinii personale. Un abonament pe o lunÄ costÄ pânÄ Ã®ntr-o 100 de lei, în timp ce un plin de combustibil poate ajunge Èi la 500 de lei;
- FÄ-Èi lista înainte de cumpÄrÄturi. E atât de simplu! Lista de cumpÄrÄturi ne ajutÄ sÄ fim mai organizaÈi Èi sÄ reducem din tentaÈia de a achiziÈiona lucruri de care nu avem nevoie;
- MânâncÄ Ã®nainte sÄ mergi la cumpÄrÄturi. Se întâmplÄ adesea cÄ, de multe ori ajungem la cumpÄrÄturi seara, dupÄ serviciu, fiind Èi puÈin înfometaÈi. Èi nu prea mai acÈionÄm raÈional. CumpÄrÄm de foame, fÄrÄ sÄ ne mai gândim la ce avem acasÄ Ã®n frigider, Èi ajungem sÄ facem risipÄ alimentarÄ Èi, da, inclusiv de bani.
- RefinanÈeazÄ-Èi creditele cu dobândÄ variabilÄ. O dobândÄ fixÄ pe 5 sau 10 ani îÈi poate asigura rate stabile & predictibile, în ciuda variaÈiilor de pe piaÈÄ ale indicilor ROBOR sau IRCC. Cere aici sfatul unui consilier bancar.
* *
Banca ComercialÄ RomânÄ (BCR), membrÄ a Erste Group, este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaÅ£iunile de bancÄ universalÄ (retail, corporate & investment banking, trezorerie Åi pieÅ£e de capital), precum Åi societÄÅ£ile de profil de pe piaÅ£a leasingului, pensiilor private si a bÄncilor de locuinÅ£e.
BCR oferÄ o gamÄ completÄ de produse Èi servicii financiare, printr-o reÈea de 18 centre de afaceri Èi 16 birouri mobile dedicate companiilor Èi 321 de unitÄÈi retail situate în majoritatea oraÈelor din ÈarÄ cu peste 10.000 de locuitori. BCR este banca nr.1 în România pe piaÈa tranzacÈiilor bancare, clienÈii BCR dispunând de cea mai mare reÈea naÈionalÄ de ATM-uri Èi maÈini multifuncÈionale â aproape 1.800 de echipamente, aproximativ 11.300 POS-uri Èi servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking Èi E-commerce.
Erste Group este unul dintre principalii furnizori de servicii financiare din estul Uniunii Europene. 44.500 de angajaÈi deservesc 16,1 milioane de clienÈi în cadrul a 2.091 de filiale din 7 ÈÄri (Austria, Republica CehÄ, Slovacia, România, Ungaria, CroaÈia, Serbia). La sfârÈitul lui 2021, Erste Group deÈinea active totale în valoare de 307 miliarde EUR, înregistra un profit net de 1,92 miliarde EUR, precum Èi un indice al capitalului comun de rangul 1 (Basel 3 implementat integral) la 14,5%.
* *
BCR Comunicare
CÄtÄlin IoniÈÄ, e-mail:catalin.ionita@bcr.ro telefon: 0740.247.336
AceastÄ informaÅ£ie este disponibilÄ Åi pe pagina noastrÄ web la: www.bcr.ro
Pentru detalii referitoare la produsele Èi serviciile BCR vÄ rugÄm sÄ folosiÈi urmÄtoarele modalitÄÈi de contact:
Web: www.bcr.ro
Email: contact.center@bcr.ro
Telefon: *2227, numÄr cu tarif normal apelabil din reÈelele naÈionale fixe/mobile Telekom, Orange, Vodafone, RDS-RCS
- Pe fondul creșterii accelerate a prețurilor, românii încep să-și schimbe comportamentele financiare, relevă studiul “Money Matters”, realizat anual de Erste Group
- Cercetarea arată că 77% dintre cei intervievați au decis să pună bani deoparte pentru zile negre, în creștere accelerată față de anul trecut
- 64% dintre români declară că au fost afectați de inflație și 38% cred că situația lor financiară s-a deteriorat în ultimul an, dublu față de 2019
București, 19 septembrie 2022 – Românii și-au adaptat comportamentele financiare în contextul creșterii accelerate a inflației, a prețurilor și a tarifelor la utilități din ultimele luni, arată studiul “Money Matters” 2022, realizat de Erste Group.
Datele cercetării relevă că 77% dintre intervievați strâng bani, în prezent, pentru potențiale urgențe și cheltuieli neprevăzute, în timp ce 74% economisesc pentru a avea o rezervă de bani pentru sine sau pentru familie, ambele motive în creștere cu 8 puncte procentuale față de anul trecut.
Cel mai mare avans în rândul motivelor pentru care românii pun bani deoparte îl are însă dorința de a investi în educație și pregătire profesională, 25% indicând această schimbare de mentalitate, cu 9% mai mult decât în 2021.
“Schimbarea a fost mereu o constantă în viața noastră, a românilor, mai ales în ultimii 30 de ani. Fie că vorbim de schimbarea de regim din ’89, tranziția spre economia de piață, aderarea la structurile euro-atlantice, criza financiară, pandemia, războiul de la granițe, schimbările ne-au marcat permanent existența. Și ne-au insuflat o capacitate extraordinară de reziliență și adaptare. De-a lungul acestor ani, cel mai important imbold s-a dovedit a fi încrederea că putem merge înainte, că putem avea o viață mai bună indiferent de provocări. Am învățat cu toții, pe parcurs, că ai nevoie întodeauna de un partener – personal, profesional sau financiar. Angajamentul nostru este că vom fi partenerul românilor și pentru schimbările pe care vor să le facă în viața lor în contextul noilor realități geopolitice, economice și sociale”, a declarat Ionuț Stanimir, Director Marketing & Comunicare, BCR.
Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group și a vizat țările din Europa Centrală și de Est – Austria, Ungaria, Croația, Cehia, Slovacia, România și Serbia. Cercetarea a avut loc în lunile iunie și iulie 2022, pe un eșantion de 507 de persoane, reprezentativ la nivelul populației bancabile, cu vârsta de peste 15 ani.
Datele studiului au mai scos în evidență faptul că:
- Românii economisesc, în medie, 351 lei pe lună, cu 42 de lei mai mult decât în 2021;
- Doar 33% pun bani deoparte pentru bătrânețe;
- 64% dintre români declară că au fost afectați de inflație, iar 38% cred că situația lor financiară s-a deteriorat în ultimul an, dublu față de 2019;
- 48% se bazează pe familia lor și prieteni aunci când vor sfaturi despre economii și investiții, iar 19% chiar pe informațiile din Social Media;
- 61% dintre respondenți consideră că educația financiară intră în atribuțiile școlii și ale altor instuții de învățământ, 56% cred că este responsabilitatea părinților și a familiei, iar 45% o plasează asupra băncilor și altor instituții financiare.
Din 2016, BCR, prin Școala de Bani, a oferit cursuri de educație financiară pentru mai bine de 500.000 de români, din care 50.000 în primele șase luni ale acestui an. În ultimul an, BCR a promovat intens campanii de informare și educație, în dauna celor comerciale, urmârind să ofere românilor idei și resurse practice pentru contextul dificil al momentului.
Ultima campanie a fost lansată în septembrie 2022 și îi invită pe români să reflecte care sunt schimbările de care au nevoie pentru a face face față, la rândul lor, schimbărilor din jur. Și, mai ales, ce pot face bine din punct de vedere financiar, pe termen scurt sau lung, alături de un partener de încredere.
Printre cele mai importante sfaturi sunt:
- Regula 50/30/20 – principala regulă de împărțire corectă a bugetului: 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorințe și 20% pentru economii și investiții;
- Întâi eu – plătește-te pe tine prima dată. Economisește întâi, cheltuie după din ce a rămas;
- 24H – amână achiziția unui lucru cel puțin 24 de ore pentru a te asigura că ai nevoie de el;
- Fă-ți fondul de urgență – fă-ți un fond de rezervă, unde trebuie strânse între 3-6 salarii lunare;
- Ia în calcul Factorul Latte – o radiografie a costului mare dat de cheltuielile mici, repetitive: o cafea, un pachet de țigări, o cursă de taxi sau de Uber, o trotinetă electrică;
- Cere sfatul specialiștilor – o regulă de o aplicat în toate domeniile din viața noastră: de la finanțe, la medicină, la construcții, până la educație financiară, dacă nu vrem să pierdem bani;
- Asigurarea de viață – pentru câțiva lei pe lună, îți poate acoperi, la necaz, sănătatea, veniturile sau pierderea jobului;
- Nu te îndatora mai mult de 50% din venituri – gradul optim de îndatorare este între 30% și 50% din venituri, indiferent de originea împrumuturilor – bancă, prieteni sau din alte surse;
- Analizează bine dacă ești pregătit pentru un credit – recomandăm oamenilor chiar câteva luni de antrenament (6-12 luni), în care să observe cum arată viața lor fără banii de rată dispăruți din peisaj;
- Protejează-te de inflație și optimizează-ți cheltuielile:
- Plătește-ți taxele la stat în perioadele de reduceri de la începutul anului. Vei putea economisi până la 10% din valoarea lor;
- Plătește-ți facturile la timp pentru a evita strângerea penalităților. Știm, poate fi dificil uneori, dar, în cele din urmă, tot vei fi nevoit s-o faci, însă vei pierde destul de mulți lei;
- Nu te grăbi la prima ofertă atunci când îți dorești să achiziționezi electrocasnice sau electronice noi. Urmărește produsul, compară prețurile, așteaptă reducerile, vei face garantat reduceri substanțiale la astfel de achiziții;
- Utilizează becuri LED în casă. Deși mai scumpe, țin mai mult și pot economisi până 90% din energia electrică consumată pentru iluminat și până la 15-20% din factură;
- Închide apa atunci când nu o folosești efectiv, inclusiv între reprizele de spălat pe mâini, dinți, bărbierit, corp, vase. Doar așa vei face economii de până la 6 litri pe minut;
- Montează contoare la apă și robineți la calorifere. S-a dus vremea paușalului și fiecare ar trebui să plătească atât cât consumă. Iar orice reducere de consum chiar poate conta;
- Reanalizează-ți abonamentele la cablu, internet, telefonie și platforme de streaming Vei economisi destul de mult printr-o optimizare a pachetelor versus nevoi reale;
- Rezervă-ți vacanțele din timp, cu 6-8 luni înainte. Cu “early-booking”, este deja știut că vei putea obține până la 40% discount din costul unui sejur, în țară sau afară;
- Folosește transportul public, în dauna mașinii personale. Un abonament pe o lună costă până într-o 100 de lei, în timp ce un plin de combustibil poate ajunge și la 500 de lei;
- Fă-ți lista înainte de cumpărături. E atât de simplu! Lista de cumpărături ne ajută să fim mai organizați și să reducem din tentația de a achiziționa lucruri de care nu avem nevoie;
- Mânâncă înainte să mergi la cumpărături. Se întâmplă adesea că, de multe ori ajungem la cumpărături seara, după serviciu, fiind și puțin înfometați. Și nu prea mai acționăm rațional. Cumpărăm de foame, fără să ne mai gândim la ce avem acasă în frigider, și ajungem să facem risipă alimentară și, da, inclusiv de bani.
- Refinanțează-ți creditele cu dobândă variabilă. O dobândă fixă pe 5 sau 10 ani îți poate asigura rate stabile & predictibile, în ciuda variațiilor de pe piață ale indicilor ROBOR sau IRCC. Cere aici sfatul unui consilier bancar.
* *
Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaţiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi pieţe de capital), precum şi societăţile de profil de pe piaţa leasingului, pensiilor private si a băncilor de locuinţe.
BCR oferă o gamă completă de produse și servicii financiare, printr-o rețea de 18 centre de afaceri și 16 birouri mobile dedicate companiilor și 321 de unități retail situate în majoritatea orașelor din țară cu peste 10.000 de locuitori. BCR este banca nr.1 în România pe piața tranzacțiilor bancare, clienții BCR dispunând de cea mai mare rețea națională de ATM-uri și mașini multifuncționale – aproape 1.800 de echipamente, aproximativ 11.300 POS-uri și servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking și E-commerce.
Erste Group este unul dintre principalii furnizori de servicii financiare din estul Uniunii Europene. 44.500 de angajați deservesc 16,1 milioane de clienți în cadrul a 2.091 de filiale din 7 țări (Austria, Republica Cehă, Slovacia, România, Ungaria, Croația, Serbia). La sfârșitul lui 2021, Erste Group deținea active totale în valoare de 307 miliarde EUR, înregistra un profit net de 1,92 miliarde EUR, precum și un indice al capitalului comun de rangul 1 (Basel 3 implementat integral) la 14,5%.
* *
BCR Comunicare
Cătălin Ioniță, e-mail:catalin.ionita@bcr.ro telefon: 0740.247.336
Această informaţie este disponibilă şi pe pagina noastră web la: www.bcr.ro
Pentru detalii referitoare la produsele și serviciile BCR vă rugăm să folosiți următoarele modalități de contact:
Web: www.bcr.ro
Email: contact.center@bcr.ro
Telefon: *2227, număr cu tarif normal apelabil din rețelele naționale fixe/mobile Telekom, Orange, Vodafone, RDS-RCS