14.11.2023

BCR lansează pentru 10 școli din România cea de-a doua ediție a programului LifeLab, de educație financiară interdisciplinară. Într-un an, LifeLab a dus la creșterea nivelului de cunoștințe a 1.200 de elevi

București, 14 noiembrie 2023. Institutul de Cercetare a Calității Vieții (ICCV) a lansat astăzi Raportul de Politică Publică „Educația financiară – între necesitate și oportunitate”, privind educația financiară a românilor, alături de BCR. În cadrul aceluiași eveniment, BCR a anunțat și lansarea celei de-a doua ediții a programului LifeLab, de educație financiară în școli, în parteneriat cu Asociația Școlilor Particulare. 

Raportul prezintă situația educației financiare în România, analizează modele naționale și internaționale de predare a educației financiare și propune recomandări de politică publică, pentru a crește competențele financiare ale românilor. 

„Scopul raportului de politică publică este acela de a propune soluții pentru o mai bună formare a competențelor financiare în rândul elevilor, prin introducerea elementelor de educație financiară în curriculumul școlar, în toate ciclurile de învățământ. Avem nevoie de o abordare centrată pe formarea de competențe, instruirea cadrelor didactice, creșterea conștientizării importanței educației financiare, precum și continuarea activităților practice de educație financiară sau antreprenorială. Prin LifeLab, reușim să creștem nivelul cunoștințelor de educație financiară ale elevilor din școlile participante, sporim interesul lor pentru educație financiară și le oferim încredere cadrelor didactice în capacitatea de a integra noțiuni de educație financiară în lecțiile predate.”

Claudia Petrescu, Cercetător Senior ICCV

Unde se situează România în termeni de educație financiară

‒    30% dintre români sunt analfabeți financiar și doar 13% au informații și competențe financiare la un nivel ridicat, arată datele Eurobarometrului 525 din 2023 care măsoară cunoștințele și competențele în domeniul educației financiare;

‒    Studiul BCR din 2023, privind gradul de alfabetizare financiară în rândul populației adulte, urbanizate, din România, realizat de BrandBerry, arată un nivel general foarte redus al cunoașterii și înțelegerii conceptelor și termenilor financiari în rândul populației;

‒    76% dintre participanții la studiu s-au declarat puțin sau deloc optimiști când se gândesc la viitor din perspectiva financiară.

O soluție pentru creșterea nivelului de educație financiară și pregătirea generațiilor pentru independență financiară, cât și reponsabilizarea lor cu privire la bani este și lansarea proiectului educațional LifeLab, ajuns anul acesta la a doua ediție. Prin materialele dezvoltate și cu ajutorul profesorilor implicați în program, LifeLab va aduce și 2023 în sălile de clasă elemente de educație financiară, în toate ciclurile de învățământ, la o serie variată de discipline școlare, de la grădiniță până la liceu. 

Anul acesta, experiența educațională LifeLab va fi disponibilă pentru 10 școli, iar profesorii, directorii, elevii și chiar părinții din cadrul acestora se vor bucura de beneficiile programului. Până pe 6 decembrie, școlile din județele Brașov, Mureș, Prahova și Suceava se pot înscrie în programul LifeLab prin completarea unui formular simplu, pe platforma Școala de Bani, urmând acest link.

Concluzii din ediția pilot a LifeLab:

‒    LifeLab a dus la creșterea nivelului de cunoștințe financiare ale celor 1.200 de elevi participanți, dar a contribuit și la creșterea interesului acestora pentru materiile care au inclus elemente de educație financiară. Elevii din programul pilot au înregistrat o creștere a cunoștințelor de 19% (elevii din ciclul gimnazial) și 15% (elevii de liceu).

‒    Elevii participanți au apreciat integrarea elementelor de educație financiară în cadrul altor materii și au considerat mai atractiv acest mod de predare. 93% dintre elevi își doresc să învețe despre educație financiară într-un mod practic, în școală. 

‒    Proiectul pilot a avut un impact pozitiv și asupra celor 50 de profesori implicați. Au dobândit mai multă încredere în capacitatea lor de a preda educație financiară – aceștia au participat la 15 cursuri de pregătire și au dezvoltat peste 100 de materiale educaționale pentru materiile lor.

‒    Ce îi motivează pe profesori să predea educație financiară: recompense de tip credite sau diplome; atelierele susținute de experți care îi ajută să-și dezvolte abilitățile; impactul acestei discipline în viitorul elevilor.

„La Asociația Școlilor Particulare, promovăm standarde ridicate de calitate în educație și susținem colaborarea și schimbul de bune practici între unitățile de învățământ preuniversitar. Prin activitatea noastră, vrem să asigurăm copiilor experiențe de învățare bazate pe performanță academică și să-i ajutăm să dezvolte abilități și competențe pentru viață. De aceea, ne bucurăm că suntem parte din LifeLab, un proiect care aduce în prim-plan colaborarea în domeniul educației financiare – esențială pentru a avea succes în viață. Prin LifeLab, sprijinim elevii să devină adulți împliniți, inteligenți financiari și îi învățăm cum să-și atingă obiectivele, nu doar să le viseze, Iar pe profesori îi sprijinim să integreze educația financiară în școli, pentru a aduce cele mai bune și eficiente metode la clasă.

Laura Mina-Raiu, reprezentant Asociația Școlilor Particulare

De ce avem nevoie de intervenție la nivel de politică publică pentru educația financiară

Nivelul redus de cunoștințe și competențe financiare ale românilor ne arată că nevoia de noi politici publice destinate creșterii gradului de alfabetizare financiară este esențială. Pe termen lung, educația financiară va contribui la dezvoltarea unor abilități de viață pentru alegeri mai sănătoase și un nivel de trai mai ridicat.

Raportul de Politică Publică a fost realizat ca urmare a rezultatelor evaluării proiectului educațional pilot LifeLab și a lecțiilor învățate în cadrul acestuia. În plus, au fost identificate  soluții prin consultări cu experți în educație din sectorul public și non-profit și au fost analizate și alte modele de educație financiară existente în România și în alte state europene.

 

Despre LifeLab

Proiectul educațional pilot LifeLab a fost lansat în septembrie 2022 de BCR, alături de FabLab și Asociația Edupedu, în două școli din România: Colegiul Național „Dinicu Golescu”, Câmpulung Muscel și  Școala „Generală Nr. 1” – Poiana Mărului. Proiectul a avut ca scop introducerea elementelor de educație financiară în toate ciclurile de învățământ, în cadrul diferitelor discipline școlare. Abordarea adoptată este una interdisciplinară, astfel materialele educaționale elaborate îmbinând noțiunile de educație financiară cu disciplinele deja predate la școală, conținutul fiind adaptat fiecărui ciclu de învățare (primar, gimnazial, liceal). Ipoteza de la care LifeLab a plecat este aceea că dezvoltarea competențelor financiare în cadrul mai multor materii va duce nu numai la creșterea cunoștințelor și abilităților de educație financiară, ci și a gradului de interes al elevilor față de activitatea școlară.