Studiu BCR: 78% dintre români spun că banii reprezintă principalul motiv de ceartă în cuplu, în timp ce 53% consideră că educația financiară poate consolida o relație

  • Studiul, realizat de către Unlock Market Research la inițiativa BCR, arată că planificarea banilor pentru situații neprevăzute este cea mai presantă dorință pentru majoritatea cuplurilor intervievate – 65%.
  • Discuțiile despre bani într-o relație pot fi delicate, dar necesare, consideră 60% dintre respondenți, în timp ce conflictul legat de bani și situația financiară reprezintă unul dintre cele mai frecvente motive de ceartă în cupluri – 78%.
  • Mai mult de jumătate dintre respondenți (56%) consideră siguranța financiară ca fiind un aspect fundamental în întemeierea unei familii, iar 53% consideră că educația financiară poate consolida o relație.
  • 66% dintre cupluri evidențiază fondul de urgență ca fiind principala lor prioritate în ceea ce privește economiile.
  • Studiul, realizat de către Unlock Market Research la inițiativa BCR, arată că planificarea banilor pentru situații neprevăzute este cea mai presantă dorință pentru majoritatea cuplurilor intervievate – 65%.
  • Discuțiile despre bani într-o relație pot fi delicate, dar necesare, consideră 60% dintre respondenți, în timp ce conflictul legat de bani și situația financiară reprezintă unul dintre cele mai frecvente motive de ceartă în cupluri – 78%.
  • Mai mult de jumătate dintre respondenți (56%) consideră siguranța financiară ca fiind un aspect fundamental în întemeierea unei familii, iar 53% consideră că educația financiară poate consolida o relație.
  • 66% dintre cupluri evidențiază fondul de urgență ca fiind principala lor prioritate în ceea ce privește economiile.

București, 14 februarie 2024 â€“ Banca Comercială Română (BCR) prezintă datele unui studiu sociologic realizat împreună cu compania de cercetare Unlock Market Research, privind comportamentul și relația cuplurilor din România cu banii. Concluziile arată că, deși 78% dintre cei intervievați au mărturisit că disensiunile legate de bani și situația financiară reprezintă unul dintre cele mai frecvente motive de ceartă în cuplu, 53% dintre ei consideră că educația financiară poate consolida o relație. În plus, pentru 65% dintre respondenți, planificarea banilor pentru situații neprevăzute este cea mai presantă dorință.

 

Studiul Unlock vine în contextul în care BCR a anunțat de curând depășirea pragului de 1 milion de români educați financiar prin programele sale Școala de Bani și Financial Coach. Atingerea acestei borne reprezintă punctul de plecare pentru o explorare mai amănunțită a relației românilor cu banii, cu o atenție specială acordată cuplurilor – o componentă majoră a acestui milion de români. Prin analiza Unlock, BCR își propune să înțeleagă mai bine deciziile financiare ale românilor, explorând contexte relevante, precum Ziua Îndrăgostiților, pentru a capta dinamica financiară a celor care sunt într-o relație sau căsătoriți.

București, 14 februarie 2024 – Banca Comercială Română (BCR) prezintă datele unui studiu sociologic realizat împreună cu compania de cercetare Unlock Market Research, privind comportamentul și relația cuplurilor din România cu banii. Concluziile arată că, deși 78% dintre cei intervievați au mărturisit că disensiunile legate de bani și situația financiară reprezintă unul dintre cele mai frecvente motive de ceartă în cuplu, 53% dintre ei consideră că educația financiară poate consolida o relație. În plus, pentru 65% dintre respondenți, planificarea banilor pentru situații neprevăzute este cea mai presantă dorință.

 

Studiul Unlock vine în contextul în care BCR a anunțat de curând depășirea pragului de 1 milion de români educați financiar prin programele sale Școala de Bani și Financial Coach. Atingerea acestei borne reprezintă punctul de plecare pentru o explorare mai amănunțită a relației românilor cu banii, cu o atenție specială acordată cuplurilor – o componentă majoră a acestui milion de români. Prin analiza Unlock, BCR își propune să înțeleagă mai bine deciziile financiare ale românilor, explorând contexte relevante, precum Ziua Îndrăgostiților, pentru a capta dinamica financiară a celor care sunt într-o relație sau căsătoriți.

”Atingerea pragului de 1 milion de români care au ales programele de educație financiară ale BCR nu este un punct de sosire, ci unul de plecare. Azi, după 8 ani de eforturi intense în aceeastă direcție, putem spune că 1 milion de români construiesc cu încredere în viața lor, pentru atingerea obiectivelor și visurilor lor, iar relația lor cu banii s-a schimbat în mai bine. Este în egală măsură un motiv de mândrie pentru noi, pentru că am arătat că o bancă poate avea un impact pozitiv real la nivelul societății. Nu ne oprim aici. Așa cum noi putem contribui la educația financiară, tot așa și noi vrem să învățăm cât mai multe de la oamenii cu care purtăm zilnic dialoguri financiare sincere. De aceea, pentru că suntem și în această perioadă care celebrează prietenia și dragostea, am ales să aflăm mai multe despre comportamentul financiar al cuplurilor, să înțelegem mai bine cum partenerii iau decizii financiare împreună, ce provocări întâmpină și, mai ales, cum putem sprijini construirea unei fundații financiare solide în cadrul familiilor. Învățând și noi de la comunitățile diverse din care facem parte, ne inspiră să mergem mai departe, să construim o Românie inteligentă financiar, în care visurile devin realități. Pentru că nu vorbim despre un final de misiune, ci mereu despre cum putem merge înainte fără frică de neprevăzut”, spune Dana Dima, Vicepreședinte Executiv Retail și Private Banking la BCR.

”Atingerea pragului de 1 milion de români care au ales programele de educație financiară ale BCR nu este un punct de sosire, ci unul de plecare. Azi, după 8 ani de eforturi intense în aceeastă direcție, putem spune că 1 milion de români construiesc cu încredere în viața lor, pentru atingerea obiectivelor și visurilor lor, iar relația lor cu banii s-a schimbat în mai bine. Este în egală măsură un motiv de mândrie pentru noi, pentru că am arătat că o bancă poate avea un impact pozitiv real la nivelul societății. Nu ne oprim aici. Așa cum noi putem contribui la educația financiară, tot așa și noi vrem să învățăm cât mai multe de la oamenii cu care purtăm zilnic dialoguri financiare sincere. De aceea, pentru că suntem și în această perioadă care celebrează prietenia și dragostea, am ales să aflăm mai multe despre comportamentul financiar al cuplurilor, să înțelegem mai bine cum partenerii iau decizii financiare împreună, ce provocări întâmpină și, mai ales, cum putem sprijini construirea unei fundații financiare solide în cadrul familiilor. Învățând și noi de la comunitățile diverse din care facem parte, ne inspiră să mergem mai departe, să construim o Românie inteligentă financiar, în care visurile devin realități. Pentru că nu vorbim despre un final de misiune, ci mereu despre cum putem merge înainte fără frică de neprevăzut”, spune Dana Dima, Vicepreședinte Executiv Retail și Private Banking la BCR.

Potrivit studiului Unlock, atunci când vine vorba despre economisire, 74% dintre cupluri declară că pun bani deoparte, iar peste jumătate dintre ele folosesc un produs bancar de economisire, cum ar fi conturi de economii sau depozite​​.

  • 66% dintre cupluri evidențiază fondul de urgență ca fiind principala lor prioritate în ceea ce privește economiile.
  • 37% aleg să păstreze banii într-un cont curent sau normal.
  • 19% preferă să păstreze încă banii în formă cash.

 

În ceea ce privește gestionarea situațiilor financiare dificile, 65% dintre cupluri afirmă că s-au adaptat și au gestionat împreună schimbările financiare, evidențiind o abordare colaborativă în fața provocărilor. Cu toate acestea, 13% au recunoscut că aceste schimbări au creat tensiuni și dispute, subliniind importanța unui fond de urgență și a planificării financiare.

”A fost o provocare și o oportunitate pentru noi să aducem sub lupă viața de cuplu și banii în România. Nu am fost surprinși să descoperim că banii pot fi un factor de tensiune în relațiile de cuplu, însă am remarcat deschiderea tot mai mare a românilor către educație financiară pentru consolidarea relației. În același timp, am observat diferențe semnificative între cuplurile analizate, iar aici este un element care ne-a surprins plăcut și ne oferă optimism: cu cât cuplurile sunt mai tinere, mai educate și mai profesionalizate, cu atât și partenerii sunt mai deschiși către progres, mai independenți financiar, punând mai degrabă bazele unui parteneriat cu drepturi egale. Iar acest lucru este esențial în reducerea conflictelor și stimularea unor discuții echilibrate despre bani. În schimb, majoritatea cuplurilor clasice, cu venituri comune sau dependente de un singur partener, se confruntă cu vulnerabilități financiare, corelându-se cu niveluri mai scăzute de educație și venituri. În ansamblu, studiul surprinde o serie de progrese evidente în ceea ce privește educația financiară la nivel de cuplu, ceea ce ne bucură să observăm, însă reliefează și o serie de comportamente perimate, care evidențiază nevoia de a sprijini aceste comunități în dezvoltarea unei mai bune înțelegeri și gestionări a resurselor financiare comune”, arată Adina Vlad, sociolog și fondator Unlock Market Research.

Studiul mai arată că 80% dintre cupluri declară că își pun veniturile la comun și gestionează bugetul familiei printr-o discuție comună, ceea ce denotă un nivel ridicat de transparență și colaborare în relații, însă expunerea la educație financiară este încă moderată, cu 46% dintre respondenți care caută periodic informații financiare. În plus, o tremie dintre cei intervievați (36%) au ascuns informații despre bani față de parteneri, ceea ce poate duce la neînțelegeri și tensiuni.

Alte concluzii ale studiului:

  • Siguranța financiară se află pe locul 4 în lista de priorități atunci când oamenii planifică întemeierea unei familii.
  • 1 din 2 persoane intervievate susține că bărbatul trebuie să plătească la prima întâlnire.
  • Doar 1 din 5 români mai consideră zestrea ca fiind relevantă în relația lor. Cel mai important argumente pentru zestre rămân proprietățile (casă, terenuri, pământ).
  • De regulă, bărbatul câștigă mai mult, dar utilitățile și vacanțele sunt plătite în mod egal.
  • Deși clară tendința de a cheltui în mod egal bani pe hobby-uri și dorințe personale, încă se păstrează percepția cum că femeile cheltuiesc mai mult pe dorințe personale (31%) și bărbații mai mult pe hobby-uri (25%).
  • Datoriile apropie cuplurile. Majoritatea spune că ele trebuie gestionate împreună (66%).
  • Deciziile de investiții riscante se iau mai degrabă împreună (58%).

 

Cercetarea Unlock Market Research a fost realizată în luna ianuarie 2024, folosind metoda CAWI, pe un eșantion de 600 de persoane cu vârsta de peste 20 de ani, căsătoriți sau într-o relație și locuiesc cu partenerul.

Datele din acest studiu pot fi redate exclusiv cu citarea sursei: studiu Unlock Market Research la inițiativa BCR.