Condiții pentru aplicare
Pentru a aplica pentru Legea Dării în Plată trebuie să îndepliniți în același timp următoarele condiții:
- Să aveți calitatea de consumator, aceasta reprezentând "orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care acţionează în scopuri din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale" (Codul consumului, OG 21/1992, Legea 193/2000). Se exclude societățile comerciale, persoanele fizice autorizate, practicanții unei profesii liberale (avocați, notari, executori, etc) chiar dacă unii din aceștia nu sunt comercianți;
- Să aveți un contract încheiat cu BCR pentru achiziționarea, construirea, extinderea, modernizarea, amenajarea, sau reabilitarea unui imobil indiferent de scopul pentru care a fost contractat dar care este garantat cu cel puțin un imobil având destinația de locuință;
- Suma maximă a creditului la data semnării contractului de credit să nu depășească echivalentul în Lei a 250.000 EUR, sumă calculată la cursul de schimb publicat de către Banca Națională a României în ziua încheierii contractului de credit;
- Creditul contractat să nu fie acordat prin programul ”Prima Casă”, aprobat prin OUG nr. 60/2009;
- Bunul oferit în plată trebuie să fie un imobil ipotecat în favoarea BCR în vederea garantării contractului de credit. Dacă contractul de credit este garantat cu mai multe bunuri imobile, toate acestea vor fi oferite băncii în plată;
- Să aveți în prezent o datorie la BCR care să nu fi fost stinsă sau cesionată către terți;
- Să nu fi fost condamnat printr-o hotărâre definitivă pentru infracțiuni în legătură cu creditul pentru care se solicită darea în plată.
Darea în plată a unor bunuri imobile poate fi făcută atât de către dumneavoastră în calitate de împrumutat cât şi de către coplătitori sau garanţi.
Cum se desfășoară procedura?
1. Notificarea către BCR
Prin intermediul unui notar public, avocat sau executor judecătoresc ne notificați faptul că doriți să dați în plată un bun. Dacă alegeți să trimiteți notificarea printr-un avocat, aceasta trebuie să vină împreună cu împuternicirea avocațială în original, acest document demonstrând calitatea avocatului de a vă reprezenta.
Împreună cu un notar public, stabiliți prin notificarea scrisă transmisă către BCR datele de întălnire pentru stabilirea momentului în care se va încheia actul privind transferul dreptului de proprietate. Conform legii, această notificare trebuie să conțină obligatoriu două variante de date calendaristice (două zile lucrătoare diferite şi intervalul orar pentru fiecare zi) în care poate să aibă loc aceasta întâlnire. Prima zi propusă nu poate fi programată mai devreme de 30 de zile libere (zile libere reprezintă zile în care, în cadrul calculării termenelor nu se calculeaza prima zi, de la care începe să curgă termenul şi nici ultima zi în care se împlineşte termenul. De exemplu, un termen procedural de 3 zile libere care începe luni se încheie vineri (în aceeaşi săptămână). Dacă termenul se împlineşte într-o zi nelucrătoare (week-end, sărbătoare legală), ultima zi din termen este prima zi lucrătoare faţă de data notificării.)
Banca vă va comunica data semnarii în baza celor două propuneri venite din partea dumneavoastră.
2. Analiza condiţiilor de eligibilitate a notificării
După ce primim notificarea, vom analiza dacă sunt respectate condițiile de admisibilitate și eligibilitate reglementate prin legislația aplicabilă (inclusiv situaţia juridică a bunului imobil ipotecat şi oferit în plată). În cazul în care aceste condiții nu sunt îndeplinite, vă vom informa prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire la adresa de domiciliu sau cea de corespondenţă, înregistrată în evidenţele noastre sau după caz, de corespondenţă indicată în notificare.
În cazul în care există astfel de condiţii de admisibilitate şi eligibilitate nerespectate, inclusiv orice limitări de transfer a dreptului de proprietate asupra bunului imobil sau există discrepanţe între notificarea primită şi prevederile legale, banca îşi rezervă dreptul de a contesta notificarea în condiţiile art. 7 din Lege şi a celorlalte prevederi legale aplicabile.
3. Suspendarea dreptului băncii după primirea notificării
În momentul primirii notificării care îndeplineşte condiţiile de admisibilitate şi eligibilitate, BCR va suspenda orice plată în temeiul contractului de credit care face obiectul notificării precum şi orice procedură judiciară sau extrajudiciară împotriva dumneavoastră în calitate de împrumutat (debitor) până la soluţionarea definitivă a contestaţiei formulate de BCR. De asemenea, se suspendă dreptul BCR de a se îndrepta împotriva codebitorilor, precum şi împotriva garanţilor personali sau ipotecari (dacă există).
Vă informăm și asupra faptului că banca are dreptul legal de a contesta notificarea privind darea în plată în termen de 10 zile de la primirea acesteia. Până la soluţionarea contestaţiei, BCR va suspenda plăţile cu privire la credit.
Dacă decizia este favorabilă pentru BCR (respectiv dacă instanţele competente admit contestaţia formulată), părţile vor fi repuse în situaţia contractuală iniţială. Astfel, de la admiterea contestaţiei, aveţi un termen de 30 de zile să plătiţi toate sumele care nu au fost achitate pe perioada suspendării, inclusiv cheltuielile de judecată. Restul sumelor vor fi datorate în conformitate cu graficul de rambursare aplicabil.
Mai mult, BCR are dreptul de a continua orice demersuri legale ulterior admiterii contestaţiei, astfel că, orice procedură de executare sau recuperare a debitelor restante îşi va relua cursul.
Aşadar, până la finalizarea procedurii, vă recomandăm să aveţi în vedere economisirea sumelor datorate conform graficului de rambursare aferente perioadei în care plata a fost suspendată.
Dacă decizia este în favoarea dumneavoastră, BCR va respecta întocmai prevederile hotărârilor instanțelor de judecată.
4. Informații suplimentare importante
Pentru a putea finaliza în bune condiţii procedura de transfer de proprietate, în baza noii Legi, vă rugăm să tineţi cont de faptul că toate obligaţiile către terţe părţi în legătură cu imobilul trebuie să fie achitate la zi (ex: cheltuieli cu întreţinerea, energia electrică, alte utilităţi, datorii către bugetul local, asigurări, etc).
În urma analizei actelor de proprietate și verificării stării/situației actuale a imobilului, banca sau notarul public propus de dumneavoastră în notificare poate decide să refuze semnarea actului de dare în plată. În această situaţie, vă informăm că sunteţi obligat, într-un termen de 30 de zile calculat de la data comunicată de către bancă pentru prezentarea la notar, să plătiţi toate sumele care nu au fost achitate pe perioada suspendării şi totodată să plătiţi restul sumelor care vor fi datorate în conformitate cu graficul de rambursare aplicabil. Orice procedura de executare sau recuperare a sumelor restante îşi va relua cursul imediat.
În cazul în care din culpa oricărui proprietar al imobilului, actul de dare în plată nu se semnează, vă informăm că aveţi obligaţia de a efectua plăţile care nu au fost achitate pe perioada suspendării într-un termen de 30 de zile calculat de la data comunicată de către bancă pentru prezentarea la notar, iar în cazul în care banca iniţiase înainte de data notificării proceduri de executare sau de recuperare a debitelor restante, acestea vor fi reluate imediat, fără acordarea vreunui termen.
5. Eliberarea imobilului
La data încheierii actului de dare în plată, imobilul va fi transmis în proprietatea deplină a băncii, imediat. Proprietarul/chiriaşul/orice alt ocupant cu orice alt titlu va elibera imobilul în aceeaşi zi. Imobilul va fi predat într-o stare adecvată folosirii conform destinaţiei sale, aşa cum este evidenţiată în documentaţia cadastrală. Imobilul nu trebuie să fie impropriu folosirii, deteriorat sau distrus parţial sau total.
Totodată, cheile şi alte mijloace de acces in imobil vor fi predate băncii la data încheierii actului de dare în plată. De asemenea, imobilul trebuie predat fără bunurile mobile care aparţin proprietarului/chiriaşului/oricărui alt ocupant cu orice alt titlu.
6. Raportarea la Biroul de Credite
Odată cu primirea notificării privind darea în plată, banca va suspenda raportarea aferenta acestui cont de credit catre Biroul de Credit S.A.
Pe perioada de suspendare generată de procedurile aferente dării în plată, informaţiile referitoare la contul de credit nu vor mai fi actualizate până la soluţionarea definitivă a cererii.
De asemenea, la data finalizării transferului dreptului de proprietate şi închiderii contului de credit, sau în funcţie de rezoluţia cererii dumneavoastră (exemplu: în situaţia în care se va admite contestaţia formulată de bancă) se vor actualiza corespunzator informaţiile cu privire la contul de credit.
Informaţia cu privire la înregistrarea în Biroul Credit S.A. a operatiunii de inchidere cont de credit prin darea în plată reprezintă o informaţie negativa in sensul prevederilor Deciziei nr. 105/2007 şi nu reprezintă un criteriu în sine eliminatoriu în vederea accesarii unor noi produse de creditare.
Este important să știți faptul înregistrările la Biroul de Credit S.A. sunt stocate pentru o perioadă de 4 ani de la data raportării. Mai mult, acestea vor fi raportate la Centrala Riscurilor de Credit, administrată de catre Banca Naţională a României.
Cât plătesc?
Toate costurile notariale și, după caz, ale executorului judecătoresc sau ale avocatului, vor fi suportate de către dumneavoastră în calitate de împrumutat sau de către iniţiatorul procesului de dare în plată, conform legii.
Acte Necesare
- Notificare emisă de către un executor judecătoresc, avocat sau notar (notificarea prezentată de către un avocat trebuie însoțită de împuternicire avocațială)
- Actele de identitate ale participanților la rambursarea și garantarea creditului care face obiectul dării în plată (cărțile de identitate)
- Ulterior, la momentul în care are loc transferul de proprietate, se vor solicita documentele de proprietate ale imobilului și dovada achitării datoriilor către Stat (impozite și taxe locale)/alți furnizori de servicii în legătura cu imobilul (cheltuielile de întreținere, utilități, etc.).