Joblandia. Soluția de educație practică pentru jumătate de milion de liceeni, cu sprijinul BCR
Andreea Voinea, Director Resurse Umane, Banca Comercială Română. Președinte HR Club
2 noiembrie 2023
În BCR, credem în schimbare și în inovație. Credem în schimbarea în bine pe care o pot aduce noile generații: atât în companii, cât și în societate. Credem că tinerii vor aduce mai multă autenticitate și mai multă implicare în comunitate. De aceea, este important să-i ajutăm să-și găsească mai repede un drum care să-i reprezinte.
Programul național Joblandia este soluția de inovație în educație pe care comunitatea HR Club a creat-o și lansat-o în 2023 din nevoia de a-i apropia pe tineri de ce înseamnă o carieră cu sens. Până anul acesta, nu a existat o platformă integrată care să aducă în același loc cererea și oferta: licee și companii. Cu Joblandia, liceenii din toată țara se pot înscrie, cu clasa, la un program de vizite în companii, în Săptămâna Altfel. Programul este absolut gratuit atât pentru companii, cât și pentru liceeni.
Era firesc ca BCR să se alăture acestui demers încă de la început, din etapa de concepție strategică. Este un drum pe care noi, în BCR, am construit de mulți ani, în zona de educație financiară: peste 600.000 de români au participat la programele noastre gratuite Școala de Bani - o mare parte dintre ei tineri. Prin participarea BCR în Joblandia, pe de o parte vrem să le dăm tinerilor niște repere concrete despre ce înseamnă un job în banking: ne dorim să le arătăm că este motivant să aibă o carieră în acest domeniu, să se dezvolte, să fie independenți financiar. Dar mai ales ne dorim să le dăm tinerilor instrumentele prin care să fie sănătoși financiar, orice carieră ar alege: să învețe să-și configureze un buget, să investească, să fie rezilienți.
De ce Joblandia? Sunt peste 570.000 de liceeni în România și, conform unui pulse survey HR Club, 75.5% dintre aceștia nu au vizitat niciodată o organizație pentru a se informa în vederea carierei. Mai mult, vedem o acută lipsă de orientare profesională în rândul tinerilor. Această dezorientare se traduce în rata crescută a abandonului din facultățile din Romania ( 50% dintre cei care intră la o facultate abandonează studiile după doar 2 ani), dar și în rata șomajului din rândul tinerilor, semnificativ mai crescută decât media europeană (peste 22% în România, față de media europeană de 14.5% – în decembrie 2022).
Concret, cum adresează Jobladia această provocare? Companiile din toată țara sunt invitate să se înscrie pe platforma Joblandia.ro și să-și afișeze un calendar de zile disponibile pentru practică. Liceele optează pentru mixul cel mai potrivit de vizite în companii. Aceste vizite, live, nu sunt niște clasice tururi ghidate, ci niște experiențe interactive: cu studii de caz, exerciții tip treasure-hunt și întâlniri inspiraționale. În BCR, de exemplu, le oferim tinerilor o experiență de vizită 3:1, cu un episod despre ce înseamnă o carieră în banking, un episod de educație financiară și o scurtă pastilă despre cum e să fii responsabil cu societatea și cu mediul când lucrezi în banking.
În etapa pilot, Joblandia 1:0, peste 3.000 elevi din 62 de licee au vizitat, împreună cu profesorii lor, 30 de companii din 16 orașe. În octombrie am lansat noua variantă a platformei, Joblandia 2.0, mai prietenoasa în utilizare și îmbunătățită cu noi opțiuni. Noua variantă este susținută de BCR și Petrom, ca parteneri strategici, și de Kaufland. În Joblandia 2:0 avem înscrise peste 50 de companii din toată țara, iar numărul acestora crește în fiecare zi. Este esențial să avem cât mai mulți parteneri implicați. Pentru că nu putem rezolva o problemă de sistem cu niște soluții punctuale, oricât de interesante ar fi acestea.
Cred foarte tare în abordările integrate, care creează un ecosistem în jurul unei soluții pentru societate. De aceea, mi se pare foarte limpede că este momentul ca noi, comunitatea de business din România, să ne mobilizăm forțele pentru a consolida împreună o soluție pentru viitorul tinerilor, pentru ancorarea lor într-o carieră, pentru ancorarea lor în comunitate. Nu putem aștepta ca dezorientarea să devină cronică. Avem o fereastră de oportunitate și trebuie să acționăm, împreună, înainte ca aceasta să se închidă sau...să ruginească.
Joblandia este răspunsul pe care comunitatea de HR îl oferă la niște întrebări extrem de acute: cum le dăm tinerilor repere despre carieră, cum îi energizăm spre un job care să le placă, cum îi inspirăm să contribuie la dezvoltarea unei comunități. Vă invităm să veniți alături de noi, în Joblandia! Primul pas este la un click distanță: Joblandia.ro. Vă mulțumim că alegeți să fiți creatori de viitor!
În 2023 a fost lansată Joblandia, platforma națională prin care liceenii au acces gratuit la o experiență practică în companii, în cadrul Săptămânii Altfel. BCR este partener strategic în acest proiect al HR Club, alături de Petrom.
Mai multe despre Joblandia puteți afla în interviurile de mai jos: fie că sunteți părinte, licean sau lucrați într-o companie din România.