Pandemia trece, problemele rămân. Cum facem mai departe schimbarea?
Mai devreme sau mai târziu, pandemia va deveni istorie. DacÄ ne miÈcÄm bine, am putea vedea chiar o revenire rapidÄ â OECD ne crediteazÄ cu un potenÈial de scÄdere mai redus anul acesta Èi de creÈtere mai ridicatÄ anul viitor, în comparaÈie cu vecinii noÈtri din CEE. Ce facem însÄ cu nivelul general de trai? Tot OECD ne avertizeazÄ despre problemele sociale accentuate de COVID19. Cu un nivel al sÄrÄciei periculos de ridicat, avem nevoie acum, mai mult ca niciodatÄ, de o strategie de bunÄstare socialÄ Èi rezilienÈÄ economicÄ.
Mai devreme sau mai târziu, pandemia va deveni istorie. Dacă ne mișcăm bine, am putea vedea chiar o revenire rapidă – OECD ne creditează cu un potențial de scădere mai redus anul acesta și de creștere mai ridicată anul viitor, în comparație cu vecinii noștri din CEE. Ce facem însă cu nivelul general de trai? Tot OECD ne avertizează despre problemele sociale accentuate de COVID19. Cu un nivel al sărăciei periculos de ridicat, avem nevoie acum, mai mult ca niciodată, de o strategie de bunăstare socială și reziliență economică.
Ionuț Stanimir - Director de Marketing și Comunicare, BCR
Cu toate că Europa Centrală și de Est a rezistat mai bine decât Vestul Europei în fața valului ridicat de coronavirus, pandemia nu a făcut altceva decât să re-accentueze o serie de afecțiuni cronice de care sufeream deja. Întreaga regiune s-a bazat, până acum, pe un mediu economic global expansiv, în convergența sa către un nivel mai ridicat de prosperitate. Reintegrându-se în economia globală, zona a realizat salturi economice semnificative. Cu toate acestea, capacitatea țărilor din regiune de a depăși un prag critic de bunăstare este limitată de unul dintre cele mai mari deficite de capital social din lume –încrederea dintre cetățeni și instituții sunt substanțial mai slabe decât oriunde în altă parte pe glob, iar asta ne tine sever pe loc.
La 30 de ani după căderea comunismului, ar fi însă înșelător să considerăm moștenirea culturală drept cauza primară a deficitului de capital social. Acest deficit are o explicație mult mai simplă – calitatea vieții.
Costul vieții a crescut mai mult decât veniturile și afectează satisfacția oamenilor față de nivelul de trai. De exemplu, prețurile bunurilor și serviciilor au crescut între 98% (Ungaria) și 257% (România) față de media UE de 36% în ultimii șapte ani. Clasa de mijloc, în special, se simte din ce în ce mai vulnerabilă.
Calitatea locuirii se adaugă la presiunea calității vieții, în condițiile în care peste 40% din români trăiesc în condiții supraaglomerate (ba chiar se observă o densitate mai mare în rândul clienților tineri: 18- 34 de ani). Iar tensiunea este agravată de o polarizare a pieței forței de muncă. Locurile de muncă pentru persoane mediu calificate dispar treptat, ceea ce duce la o inegalitate suplimentară de oportunități. Automatizarea reprezintă o amenințare mai mare pentru țările din Europa Centrală și de Est decât pentru economiile din vestul Europei.
Așa cum ni s-a reconfirmat și în ultimele trei luni, asistența medicală este una dintre deficiențele grave ale României, care alocă de trei ori mai puțini bani în sănătate comparativ cu media Uniunii Europene. În 2018, țara noastră s-a situat pe ultimul loc în Europa în privința cheltuielilor pentru sănătatea populației, cu doar 983 de euro/an/cap de locuitor, în timp ce media UE este de 2.773 de euro.
În ultimii 30 ani, în Europa, iar România este un exemplu mai mult decât relevant, s-a derulat o criză continuă de coeziune socială. Creșterea inegalităților sociale și economice a alimentat neîncrederea politică în elite și a creat volatilitate socială. Simplu spus, în timp ce PIB-ul României s-a dublat de la aderarea la UE, mai mult de o treime din populație era expusă riscului sărăciei sau excluziunii sociale.
Iar astăzi, iată, descoperim pe parcursul pandemiei COVID-19 că lista lucrătorilor critici (cetățenii pe care nu ne-am ferit să îi numim eroi) cuprinde atât doctori și asistenți medicali din unitățile de Terapie Intensivă sau ambulanțe, dar și asistenții din casele de îngrijire bătrâni, șoferii care livrează marfa, casierii de la supermarketuri sau muncitori agricoli necalificați plătiți puțin și prost. Și astfel realizăm că majoritatea depindem de solidaritatea comunității, a cărei bunăstare de multe ori o trecem cu vederea.
Ce soluții avem?
Mai ales în contextul post-pandemic, o strategie de bunăstare socială și reziliență economică ar trebui să acorde prioritate serviciilor esențiale, cum ar fi sănătatea și îngrijirea, calitatea vieții de zi cu zi, educația și calificările viitorului.
În primul rând, statul trebuie să asigure accesul la servicii medicale de bună calitate. Investițiile excesive ale guvernului în asistență spitalicească pot fi o parte a problemei - România având dublul numărului de paturi de spital la 1.000 de pacienți față de Regatul Unit sau Canada, în timp ce pacienții rămân, de fapt, în spital perioade mai îndelungate.
Pe lângă creșterea finanțării, sistemul de sănătate din România trebuie să se concentreze mai mult pe îngrijirea primară, adică să promoveze stiluri de viață mai sănătoase și să prevină bolile și afecțiunile. Sănătății publice trebuie să i se acorde un rol preventiv amplu în abordarea alimentației precare, a calității aerului și a problemelor de sănătate mintală.
În al doilea rând, o strategie coerentă de bunăstare și calitate a vieții are nevoie de o viziune a unei societăți reziliente, așa cum criza actuală o scoate prea bine în evidență. Înlocuirea lanțurilor lungi și fragile de aprovizionare cu mărfuri de bază. Este ridicol să importăm echipamente esențiale de protecție medicală și personală de la zeci de mii de km depărtare. În ceea ce privește echipamentele mai sofisticate, soluția pentru anii următori trebuie să fie retehnologizarea unor furnizori locali sau fondarea unor clustere sectoriale regionale.
Industria alimentară are nevoie de reformă. Sistemele alimentare localizate la scară mică nu reprezintă un înlocuitor pentru sistemul alimentar modern, dar sunt necesare unei economii diversificate. Costurile cu utilitățile (în special energia) și îmbunătățirea locuințelor noi și existente din punct de vedere al confortului termic, al aglomerării, al accesibilității la costuri rezonabile, sunt celelalte priorități imediate.
Nu în ultimul rând, oamenii trebuie să primească educația și abilitățile de muncă potrivite. Odată cu îmbătrânirea populației și cu un nivel de salarii încă relativ scăzut, deficitul de locuri de muncă va deveni o problemă mai mică decât deficitul de competențe. Profitând de tradiția în matematică și științe tehnice, România ar putea face față acestei provocări, cu condiția să crească calitatea învățământului terțiar și a celui vocațional-tehnic în domenii-cheie ale celei de-a patra revoluții industriale: manufactură 3D, robotizare, biotehnologii și protecția mediului, îngrijire medicală și sănătate bazate pe big data.
În mod special, considerând faptul că inteligența artificială va fi nu o verticală separată a economiei, ci însăși platforma pe care se vor derula toate domeniile vieții economice, capitalul uman IT&C poate fi considerat crucial pentru viabilitatea societăților moderne. Contribuția sectorului la PIB a crescut semnificativ în ultimii ani, situându-se în prezent la 5,9%, dar necesitatea reală este de a transforma întreaga economie într-o veritabilă TECH NATION.
Este schimbarea posibila?
După ce a depășit Grecia în 2017 și Portugalia în 2018, România a depășit Cehia în 2019, raportând un PIB nominal de 220 miliarde de euro în 2019. Pentru România, capitalul social poate juca un rol decisiv în continuarea evoluției unei societăți, în care mai bine de un sfert din populație trăiește sub pragul sărăciei. Nici nu este de mirare ca problemele societății românești sunt văzute ca fiind în principal de leadership (corupția/necinstea și incompetența sau interesul egoist al liderilor).
În acest context, schimbarea va veni pe termen lung și doar prin acțiuni de politici publice în colaborare cu sectorul privat, care va avea un rol central, mai ales prin încurajarea tinerilor absolvenți să nu emigreze. Această generație tânără, mai ambițioasă, mai bine educată, mai antreprenorială și mai pretențioasă decât au fost generațiile anterioare, va putea pune presiune pentru reformele și politicile necesare bunăstării.
Profilul acestei generații este cheia pentru ca România să se regenereze de-a lungul unor principii de bază pentru relansarea capitalului de încredere în societate:
- Încredere în instituțiile statului pornind de la măsuri sistemice de anticorupție. Acest lucru ar trebui să includă reafirmarea independenței judiciare și întărirea auditului independent al mass-media, al publicului și al entităților independente asupra procedurilor de achiziții publice și finanțare a partidelor politice.
- Încredere în serviciul public prin reducerea corupției birocratice, clarificarea funcțiilor și responsabilităților. În mod particular, nu mai poate fi imaginat un stat modern fără digitalizare implementată la scară largă pentru a coordona guvernanța și serviciile publice, pentru a reduce procedurile birocratice și distanța dintre funcționari și cetățeni.
- Încredere în guvernanța generală prin încurajarea societății civile să preia mai multe responsabilități. Aceasta include participarea la elaborarea de politici pentru a completa golurile dintre capacitatea administrativă (personalul și capacitatea tehnică) și nevoile sociale.
Închei cu un subiect pe care îl las deschis pentru o intervenție ulterioară: de unde bani și cât de realist putem miza pe responsabilitatea capitalului privat față de România. Mai întâi nu este o problemă de bani, ci așa cum spuneam de organizare și coagulare a capitalului social. Iar aceasta nu se va face fără transparență și dialog structurat. Pur și simplu este necesară crearea unei legături puternice între politicile economice și consolidarea capitalului social. Formatele de colaborare public-privat este necesar a fi extinse astfel încât competențele, resursele, rapiditatea de acțiune din sectorul privat să catalizeze schimbarea administrației, iar măsurile care vizează relansarea mediului de afaceri să se concentreze în egală măsură asupra îmbunătățirii impactului social și nevoilor societății. Voi reveni pe această temă.