Andreea Voinea: Întoarcerea la locurile de muncă în noua normalitate
După aproape trei luni de izolare totală de locul de muncă, mulți dintre noi se întorc zilele acestea la birouri. Lucrurile încep doar să revină ușor la normal. Dar normalul este, de fapt, o nouă normalitate.
După aproape trei luni de izolare totală de locul de muncă, mulți dintre noi se întorc zilele acestea la birouri. Lucrurile încep doar să revină ușor la normal. Dar normalul este, de fapt, o nouă normalitate.
Andreea Voinea, Director Resurse Umane, Banca Comercială Română
După aproape trei luni de izolare totală de locul muncă, mulți dintre noi se întorc zilele acestea la birouri. Pentru alții, cum sunt colegii noștri din prima linie, care au fost prezenți în sucursale, lucrurile încep doar să revină ușor la normal. Dar normalul este, de fapt, o nouă normalitate.
Covid-19 a venit cu lecții și provocări nemăsurate. Ultimele luni au fost doar perioada de probă a viitorului. De acum, începem să clădim un nou mod de lucru, bazat exclusiv pe încredere.
Prioritatea zero a angajatorilor, în prezent, este aceea de a-și menține angajații și clienții sănătoși, de a lua măsuri pentru minimalizarea, pe mai departe, a riscului de infectare cu Covid-19. Să nu ne amăgim: virusul e încă prezent, iar un “business” infectat cu coronavirus, fie că vorbim de o fabrică, fie că discutăm de o clădire de birouri, se poate transforma într-un dezastru atât pentru comunitatea de colegi, cât și pentru business.
Pentru moment, colegii care vin la birou în aceste zile sunt doar cei care trebuie să asigure continuitatea business-ului din locațiile BCR și a căror activitate nu le permite să poată lucra de acasă. În zona de head office, aproximativ 85% dintre colegii noștri continuă să lucreze de acasă, așa cum au făcut-o din martie până în prezent. În zona de rețea (branch-uri), colegii care interacționează direct cu clienții, lucrează tot din martie în rotații de 2 săptămâni, 50% la birou și 50% de acasă. Pentru ei și pentru clienții noștri am asigurat dezinfectarea mediului de lucru, am distribuit echipamente de protecție (măști, mănuși, viziere, panouri din plexiglas) în toate unitățile și am implementat măsuri de distanțare, precum și noi fluxuri de lucru.
După încetarea stării de urgență, una dintre preocupările principale ale companiilor a devenit aceea de a relua activitatea în amprentă fizică într-un mod cât mai prudent: reîntoarcerea treptată și parțială, prin rotație, în condiții de distanțare socială impusă de normele legale. Ne așteaptă, acum, un nou mod și un alt mediu de lucru.
Așadar, biroul la care ne întoarcem, nu va mai fi tocmai spațiul pe care l-am lăsat în urmă. Va trebui să păstrăm tot ce am învățat în ultimele săptămâni despre cum să lucrăm eficient în echipă, chiar dacă nu suntem cu toții în aceeași încăpere și să ne obișnuim cu o nouă rutină zilnică.
Pentru a ne proteja oamenii cât mai mult cu putință și pentru a asigura un mediu de lucru cât mai sigur în BCR, am fost nevoiți să regândim întreaga experiență a angajatului, din momentul în care revine la birou și până ajunge înapoi acasă. Iar pe lângă măsurile descrise mai sus ne-am asumat decizii menite să ne protejeze oamenii și colaboratorii.
În cazul BCR, întoarcerea fizică la serviciu se va realiza treptat, începând cu 15 iunie. Am împărțit oamenii pe echipe care vor lucra prin rotație din birou, astfel încât să nu avem mai mult de 33% dintre colegi prezenți în sediile noastre. În total, vor fi 3 echipe, iar fiecare dintre ele va fi prezentă la birou o săptămână, urmând ca alte două săptămâni să lucreze de acasă.
Când vom fi la birou, vom purta în permanență mască, iar spațiul de lucru va fi împărțit în așa fel încât să existe o distanță de minimum doi metri între colegi. Ne-am preocupat atât de pregătirea spațiilor de birouri, cât și a celor comune, în care oamenii iau masa sau petrec câteva momente de relaxare, pentru a menține siguranța și, totodată, normalitatea utilizării acestora de către colegii noștri.
Vom continua să susținem ședințe în mediul virtual, iar dacă vom dori totuși să avem discuții face-to-face cu colegii din echipă, nu vom sta mai mult de trei persoane într-o sală de întâlniri. Vom păstra comunicarea online pentru numeroase activități, spre exemplu training-ul acordat angajaților noștri, recrutarea de noi colegi sau sesiunile de coaching. La fel, vom continua să asigurăm materiale dezinfectante și de protecție, pentru a păstra nivelul de siguranță și confort al colegilor.
În pregătirea revenirii la birou, am pornit o campanie de comunicare internă care să asigure toate elementele necesare, dar și cele de coeziune a echipelor pentru a ne simți cu toții în siguranță la serviciu. În plus, ne-am preocupat ca, indiferent de locația din care lucrează fiecare coleg din BCR, informația să ajungă corect, la timp și transparent pentru a menține spiritul solidar pe care l-am dovedit cu toții.
Să nu uităm: o parte din responsabilitate se află și în mâinile noastre, ale fiecăruia dintre noi! Prima zi de lucru de la birou, după luni de lucrat de acasă, va fi diferită chiar de dinainte de a ieși pe ușă. Asta pentru că diminețile trebuie să înceapă cu o autoevaluare a posibilelor simptome specifice Covid-19: ne vom analiza starea de sănătate și vom decide responsabil înainte de a porni spre birou, pentru a nu îi pune în pericol pe cei cu care vom intra în contact. Și acest lucru trebuie să devină o obișnuință.
Apoi, vom pleca spre birou unde ne va aștepta un al doilea triaj și un traseu de deplasare clar delimitat care ne îndrumă către un spațiu de birouri ocupat doar de maximum o treime dintre colegii cu care obișnuiam să ne vedem zilnic, înainte de pandemie.
Nu putem ști cu exactitate când ne vom vedea cu toții la birou, însă, în cazul nostru, cultura organizațională BCR ne-a ajutat să ne adaptăm. Covid-19 și distanțarea socială ne-au prins în plină transformare, în plin proces de digitalizare și acesta nu poate fi decât o oportunitate. Suntem pe cale să devenim și mai buni și mai puternici. Conștienți fiind că acum trăim și construim împreună viitorul.